Deshiroj te hap diskutimin e pare nė gjuhėn shqipe me disa shembuj tė marrė nga dokumentet strategjike afatmesme dhe afatgjata tė shteteve siē janė: Estonia, Kroacia, Shqipėria dhe nė fund Kosova. Tė gjitha kėto pėr tė paraqitur njė pasqyrė tė mėnyrės sė planifikimit afatgjatė dhe afatmesėm nė kėto shtete. Nuk do tė pėrqendrohem nė shifra, por do tė pėrqendrohem nė koncepte tė planifikimit, tė cilat nė Kosovė i shoh si jo tė qėlluara pėr tė arritur efekte optimale tė shpenzimeve. Pėr kėtė mė ėshtė nevojititur shqyrtimi i dokumenteve tė ndryshme tė planifikimit afatmesėm dhe afatgjatė, tė shteteve tė lartėpėrmendura.
Do tė filloj nga Estonia. Planifikimi i tyre afatmesėm-afatgjatė pėrbėhet prej katėr viteve dhe pėrputhet me mandatin e tyre tė qeverisė. Pėr aq sa kam mundur tė gjej, aktualisht si plan bazė katėrvjeēar ėshtė programi i qeverisė. Njė prej qėllimeve/synimeve/objektivave sa i pėrket sektorit tė arsimit ėshtė si vijon:
Deri 2010, tė rritet pjesėmarrja nė Arsim pėr tė Rritur (arsim profesional) nga
6% deri nė
12,5%. (Programi pėr periudhėn 2007-2011)
Menjėherė mund tė gjejmė se nė vitin 2008 jepet pasqyra e performancės pėr tre tremujorėt e parė tė atij viti, dhe pėr kėtė qėllim/synim/objektiv, kemi si mė poshtė:
Rezultati mesatar pėr tre muajt e parė tė vitit 2008 ėshtė 9,4%.
Pra qėllim/synim/objektivė e e thjeshtė, e matshme, specifike, dhe shumė i qartė sa i pėrket lidhjes sė buxhetit dhe politikės.
Sa i pėrket Kroacisė, njė vend tė cilin e kam vizituar, ēėshtja e planifikimit afatmesėm nuk ėshtė qendrore, pra nė nivel tė qeverisė, por nė nivel tė ministrive sektoriale pėrmes Planeve Zhvillimore 5 vjeēare (sė paku aq kam mundur tė gjej) qė pėrputhet me shtrirjen e rekomanduar nga shumė autorė tė njohur pėr strategjitė. Nė Planin Zhvillimor 2005 2010, si objektiva zhvillimore pėr sektorin e arsimit jepen si mė poshtė:
Deri nė 2010, tė rritet shkalla e regjistrimit nė institucionet parashkollore nga
43% sa ėshtė aktualisht nė 60% Deri nė vitin 2010, tė rritet pjesėmarrja e fėmijėve nė institucionet parashkollore nga
96% nė 98%. Edhe kėtu gjejmė formulime tė thjeshta tė thjeshta, tė matshme, specifike dhe shumė tė qarta sa i pėrket planifikimit afatmesėm.
Nė Shqipėri, sa i pėrket planifikimit afatmesėm dhe afatgjatė tė arsimit, gjejmė Strategjinė Kombėtare tė Arsimit 2004-2015 e cila ėshtė gjithėpėrfshirėse dhe shumė e pėrgjithshme (nuk u pėrqėndrova shumė nė kėtė pėr shkak tė pėrmbajtjes sė pėrgjithshme), dhe pastaj Strategjinė Kombėtare tė Arsimit Parauniversitar 2009 2013. Nė kėtė strategji gjejmė objektiva 4 vjeēare tė zbėrthyera nėpėr vite ku njė shembull kemi mė poshtė:
2007 Objektivat pėr Shqipėrinė
Shqipėri Mesatarja 2009 2011 2013
Numri mesatar i orėve pėr vit pėr EU
7-8 vjeē 570 750 600 660 750
15 vjeē 780 900 800 850 900
Numri i ditėve tė mėsimit 167 185 175 180 185
Numri i javėve tė mėsimit 35 37 35 36 37
Pastaj, kjo strategji zbėrthehet tutje nė prioritetet afatmesme tė paraqitura nė Planin Buxhetor Afatmesėm ku secila prej tyre ka ndėrlidhje apo efekt drejtpėrdrejtė apo tė tėrthortė nė arritjen e objektivave tė strategjisė 4 vjeēare. Pėr mė shumė, tė njėjtat zbėrthehen tutje nė Planin e Integruar tė Ministrisė.
Sa i pėrket dokumenteve strategjike nė Kosovė, kemi programin e Qeverisė qė ėshtė shumė i pėrgjithshėm dhe KASH-in, mirėpo nė raste tė caktuara kemi edhe strategji tė sektorėve ku si shembull do tė marrė njė objektive strategjike tė sektorit tė arsimit qė ka tė bėj me arsim gjatė tėrė jetės.
Arsimi tėrėjetėsor dhe zhvillimi i resurseve njerėzore.
Kjo paraqet njė formulim tė pėrgjithshėm jospecifik, jo tė matshėm, e qė duke marrė parasysh se i tėrė KASh-i pėrmbanė formulime tė tilla shohim se prej nga rrjedh vlerėsimi nė PEFA, citoj, Dokumenti i KASH paraqet dekleratėn e misionit dhe pėrshkrimin e situatės ekzistuese dhe synimet/qėllimet, mirėpo kėto nuk janė uniforme sa i pėrket cilėsisė dhe qartėsisė.
Mendoj se vėmendja nga formulimet cilėsore (kualitative) duhet tė kalojė nė formulime sasiore tė cilėsive apo me fjalė tė tjera nė outpute apo siē njihen nė Shqipėri produkte. Mirėpo, ajo ēka mė brengos dhe tė cilėn do ta ndaj kėtu nė formė tė pyetjes ėshtė - A mendoni se sistemi dual budgeting qė ekziston nė Kosovė do tė mund ti bėj ballė prioriteteve cilėsore tė shprehura nė mėnyrė sasiore? - duke marrė parasysh se nga shembujt e lartėpėrmendur shohim se se, ndėr tė tjerash, ka objektiva/qėllime/synime tė cilat nuk kanė tė bėjnė me investime kapitale mirėpo kanė ndikim tė konsiderueshėm nė zhvillim. (shih synimin/objektivin/qėlllimin e Qeverisė tė Estonisė).